Fietsbrug Cuijk – Mook

Om gemakkelijk en snel op en neer te kunnen fietsen van Cuijk naar Nijmegen, wordt een snelle fietsroute aangelegd, het MaasWaalpad. Een essentieel onderdeel van deze route is een fiets-, tevens wandelbrug over de Maas.

Voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van deze brug is een aanbestedingstraject uitgezet. Na een voorselectie hebben uiteindelijk twee bedrijven offerte uitgebracht. Bouwcombinatie ZÜBLIN-HSM kwam daarbij als beste uit de bus. Deze bouwcombinatie heeft nu de brug in aanbouw. In september 2020 vindt de oplevering plaats.

Brug

De brug bestaat globaal uit drie gedeelten. Aan de zijde van Cuijk en aan de zijde van Mook wordt, over de uiterwaarden heen, een aanbrug gebouwd. Deze zijn van beton. De hoofdoverspanning (boven de Maas) is 145 meter lang en wordt geheel in staal uitgevoerd. De brug krijgt een voetpad en een fietspad en is nadrukkelijk niet bedoeld en ook niet ontworpen voor (toekomstig) autoverkeer. Wel kunnen kleine dienst-, nood- en hulpverlenings-voertuigen over de brug rijden. De realisatie van de brug is een samenwerkingsproject van de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten Cuijk en Mook en Middelaar.

Documenten met informatie

Tijdens de voorbereidingen voor de bouw van de brug werd een informatieavond gehouden voor het publiek. Daar waren panelen te zien met onder andere informatie over het ontwerp, de constructie, het landschapsplan. Berkijk hieronder de panelen als pdf.

IJkmomenten

Bij de bouw van de brug zijn diverse ijkmomenten aangewezen. Van deze momenten worden foto’s gemaakt. Bekijk hieronder per ijkmoment de beschikbare foto's.

De start van de bouw

In juni 2019 begon de bouw, de burgemeesters van de gemeente Mook en Middelaar en de gemeente Cuijk verrichtten de starthandeling, daarbij geholpen door leerlingen van basisschool ’t Startblok te Cuijk.

 

 

 

 

Het bouwen van de pijlers

Op geboorde funderingspalen werd een funderingsvloer aangebracht; een soort dikke, betonnen vloer die aan de bovenzijde gelijk ligt met het maaiveld. Deze vloer zorgt er voor dat het gewicht van de brug verdeeld wordt over de funderingspalen. Omdat de funderingspalen op een zogenaamde “vaste grondlaag” staan, voorkomt dit het verzakken van de brug. De pijlers zijn gemaakt van beton, voorzien van wapeningsstaal.

 

 

 

 

Transport en plaatsen aanbruggen

Op de pijlers werd een aanbrug gebouwd. Met aanbrug wordt hier bedoeld het bruggedeelte boven de uiterwaarden. Dit bruggedeelte verbindt de fietsroute - op dezelfde hoogte als de spoordijk - met de hoofdoverspanning. De hoofdoverspanning is het bruggedeelte dat straks over het water loopt.

Voor de bouw van de aanbrug zijn betonnen brugdekliggers nodig. Deze prefab betonnen liggers zijn door bouwcombinatie Züblin-HSM ingekocht bij de firma Romein. De liggers zijn in een fabriek in Oosterhout (N.Br.) gefabriceerd en in februari/maart 2020 met vrachtwagens over de weg aangevoerd. Vervolgens zijn ze gemonteerd op de steunpunten in de uiterwaarden. De prefab liggers hebben een lengte van circa 30 tot 40 meter per stuk.

 

 

Bouw van de hoofdoverspanning in Schiedam

De hoofdoverspanning is gebouwd door HSM Steel Structures in Schiedam. De hoofdoverspanning is geheel van staal, 145 meter lang, 6 meter breed en weegt ongeveer 460 ton.

 

 

 

Transport en inhijsen hoofdoverspanning

Op donderdag 14 mei 2020 arriveerde de hoofdoverspanning in Cuijk. De dagen daaraan voorafgaand werd deze op pontons van Schiedam naar Cuijk gevaren.

Op zaterdag 16 mei 2020 werd de hoofdoverspanning op haar plaats gevaren en gehesen. De hoofdoverspanning verbindt nu de aanbruggen die in het voorjaar aan beide zijden van de Maas over de uiterwaarden werden gebouwd en maakt daarmee feitelijk de fietsbrug (ruwbouw) compleet. Transport en inhijsen kon op veel aandacht rekenen van pers en publiek. Bekijk hieronder de beelden en foto's.

Beelden van de werkzaamheden

Foto's transport hoofdoverspanning

 

 

 

 

Foto's inhijsen hoofdoverspanning